wtorek, 31 marca 2015

Kulinarnie - Domowe sushi

domowe sushi

Nie wiem czy istnieje na świecie potrawa, którą lubiłabym bardziej niż sushi. Jest pyszne, a do tego wbrew pozorom łatwe w przygotowaniu. 

Sztuka robienia sushi na własny, domowy użytek obrosła wieloma mitami na temat swojej zawiłości. Niepotrzebnie. Sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy tylko dokładnie przeczytać przepis i do dzieła!


Pragnę jedynie zaznaczyć, że nie jestem specjalistą w dziedzinie przygotowywania sushi. Zrobiłam po prostu internetowy research i wybrałam sobie te składniki i taki sposób, który mi najbardziej odpowiada. 

Potrzebujemy:
  • 3 Nori – zielone płaty wodorostów
  • 300 g Ryżu do sushi
  • 350 ml wody do gotowania ryżu


    Sos do ryżu:
    • 30 ml octu ryżowego
    • 1,5 łyżeczki cukru
    • 0,5 łyżeczki soli

    Nadzienie sushi: 
    Tu występuje dowolność, ja wybieram najczęściej:
    • Ogórek
    • Łosoś wędzony
    • Paluszki krabowe

      Dodatki:
      • Sos sojowy - uwielbiam kawałki sushi mocno umoczone w tym sosie, jest słony, dodaje wyrazistości potrawie
      • Imbir marynowany - niewielka ilość spożywana pomiędzy kolejnymi kawałkami ma za zadanie oczyszczać kubki smakowe (ja kupuję zazwyczaj od razu 1,5 kg, bo ta "niewielka ilość" nigdy mi nie wystarcza
      • Wasabi – chrzan japoński, dużo ostrzejszy od naszego rodzimego. Dostępny jest w proszku, który rozrabiamy z wodą lub w postaci gotowej pasty

      Dodatkowo podczas przygotowywania przydadzą się:
      • Miska z wodą do moczenia rąk i noża
      • Ostry nóż
      • Mata bambusowa
      • Folia spożywcza do owinięcia maty

      Mając wszystkie składniki przystępujemy do dzieła: 
      Gotowanie ryżu:
      Ryż płuczemy kilkakrotnie do czasu pozbycia się mętnej wody. Odcedzamy i zalewamy  350 ml wody.
      Przykrywamy i gotujemy na wolnym ogniu pod przykryciem przez ok. 10 min, nie mieszając. Następnie zdejmujemy garnek z ognia i czekamy 10 min nie odkrywając go.
      Po tym czasie ryż przekładamy do miski. Ocet ryżowy dokładnie mieszamy z cukrem i solą w celu przygotowania sosu do ryżu. Polewamy ryż w misce. Mieszamy i odstawiamy do ostatecznego ostygnięcia.
        Krojenie składników
        W międzyczasie roimy wszystkie składniki w cienkie podłużne paski, z ogórka wykrawamy środek z pestkami. 

        Przygotowanie miejsca do pracy
        Matę owijamy folią spożywczą. Przygotowujemy miskę z zimną wodą.

        Zwijanie sushi
        Na matę kładziemy nori (może to być cały płat, lub połowa - w zależności od tego jak duże kawałki chcemy otrzymać), szorstką stroną do góry i nakładamy na nią ryż dłońmi. Ważne jest, aby przed każdym nabraniem porcji ryżu zmoczyć ręce w wodzie. Ryż nie będzie się kleił do mokrych rąk.
        Ryż powinien pokryć większość nori, zostawiamy jedynie ok 1cm niepokrytej powierzchni z jednej strony. 

        domowe sushi
         Nakładamy składniki, które chcemy mieć w środku i zwijamy za pomocą maty.
        domowe sushi
        somowe sushi
        domowe sushi

        Następnie sushi kroimy, średnio z jednego zwiniętego rulonu otrzymamy 8 części.
        domowe sushi

        Podajemy z miseczką sosu sojowego, wasabi, imbirem. Jemy pałeczkami, żeby wyglądało bardziej profesjonalnie :D
        podanie sushi


        4 komentarze:

        1. Uwielbiam i również robię w domu. Tydzień temu bylismy na sushi z mężem, randeczka musi być:)

          OdpowiedzUsuń
          Odpowiedzi
          1. Ja od kiedy zaczęłam robić w domu, jakoś bardzo rzadko zdarza mi się kupować sushi gdziekolwiek. Domowe przypadło mi do gustu :)

            Usuń
        2. Nigdy nie jadłam sushi. Chyba czas nadrobić zaległości :)

          OdpowiedzUsuń
          Odpowiedzi
          1. Polecam. Uważam, że na świecie nie ma smaczniejszej potrawy :)

            Usuń